About Me

My photo
bbyuse for short . im cool :) This is my blog so get out from here if u HATE it . TYSM :) im a ordinary girl and a BEUTIFUL one too :)

Friday, 24 June 2011

Cara Nak Kurus Tanpa Ubat Ubatan

Bagi mereka yang mengalami masalah berat badan, aku rasa artikel ni sangat berguna untuk kalian... Baca dan cuba amalkan... Good luck ya ! :)


1. JANGAN BERLAPARMakanan memberi kita tenaga dan bila kita menggunakan tenaga kurang dari apa yang kita ambil, tubuh akan terkejut. Tubuh akan mula membakar 'muscle'(otot) untuk menggantikan makanan. Ini menyebabkan kadar metabolisma tubuh menjadi rendah. Bila anda tidak tahan berlapar, pada kebiasanya anda akan makan dengan lebih banyak. Pada masa ini, walaupun tahap pengambilan makanan anda telah kembali ke paras normal, tetapi metabolisma tubuh masih lagi rendah. Ini menyebabkan ia tidak membakar kalori pada tahap yang sama lagi


2. AMBIL SESUATU YANG PAHIT SEBELUM MAKANMinumlah kopi dan kumur beberapa saat sebelum makan. Cara ini menyebabkan tekak terasa pahit dan menghantar isyarat melalui otak bagi menggalakan rembesan enzim dan asid HCL. Kekurangan enzim dan asid HCL di dalam perut boleh menyebabkan ketidakcekapan penghadaman.


3. MINUM 8 GELAS AIR SEHARIAir mengurangkan selera makan anda secara semulajadi dan membantu badan memetabolisma simpanan lemak di dalam tubuh. Sebelum makan makanan yang berat-berat, cuba minum air, pasti anda tidak akan makan dengan banyak.


4. ELAKKAN MINUM MINUMAN YANG BERGASMinuman bergas biasanya mengandungi 7-8 sudu gula dan tidak baik untuk kesihatan tubuh.


5. KURANGKAN PENGAMBILAN GARAMPengambilan garam yang tinggi menggalakan penangkungan air. Mengurangkan pengambilan garam bermakna badan anda menangkung sedikit air. Ini bermakna anda kurang berat yang disebabkan air.


6. AMBIL SARAPAN PAGIAnda juga boleh menurunkan berat badan dengan pengambilan sarapan pagi. Menurut satu kajian, mereka yang tidak mengambil sarapan pagi lebih cenderung untuk gemuk berbanding dengan mereka yang mengambilnya.

Bagaimana ia terjadi? Sarapan pagi menstabilkan hormone dan paras gula di dalam darah. Kadar metabolsima juga meningkat untuk membakar kalori.


7. MAKANLAH DENGAN PERLAHAN-LAHANNikmatilah makanan dengan perlahan-lahan dan jangan gopoh. Kerana apabila kita makan secara perlahan-lahan, tubuh akan menghantar isyarat menunjukan kepuasan.


8. KUNYAH MAKANAN KEPADA CEBISAN LEBIH KECILKunyahlah makanan kepada cebisan lebih kecil sebelum menelan kerana dengan cara ini ia lebih mudah dihadam.


9. MAKAN SIKIT TAPI BANYAK KALI
Biar makan kerap dengan kuantiti yang sedikit daripada makan hanya sekali, dua tetapi dengan kuantiti yang banyak.


10. ELAK MAKANAN RINGAN
Jika anda terasa ingin makan snek atau makanan ringan, beruslah gigi anda atau kunyahlah gula-gula getah. Rasa mint atau berangin di mulut akan membantutkan selera anda.


11. Kurangkan pengambilan marjerin, butter dalam makanan anda. Kalau boleh, usah ada di dalam peti ais anda.


12. MAKAN DILUAR
Apabila makan di restoran atau gerai , pesanlah air limau nipis atau jus oren kerana minuman masam menggalakan pembakaran lemak. Mintalah minuman yang kurang gula.


13. Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber terbaik untuk vitamin, mineral dan serat dan kandungan lemak yang rendah.


14. TIMBANG
Jangan timbang berat badan anda setiap hari kerana anda tidak akan nampak perubahannya. Jika anda minum banyak, dan waktu itu anda timbang berat badan yang pastinya meningkat, mungkin anda akan berputus asa untuk berdiet


15. AMBIL MAKANAN YANG BEREMPAHSesetengah rempah seperti cili, biji sawi, didapati boleh membakar kalori. Penambahan lada hitam bukan sahaja meningkatkan penghadaman, ia juga meningkatkan pembakaran lemak.


16. PILIH MAKANAN YANG BERASASKAN BIJIRIN DAN KEKACANG.Bijirin penuh adalah sumber utama tenaga. Bijiran dan hasil bijirin banyak mengandungi karbohidrat kompleks, protein, vitamin, mineral dan sedikit lemak.


17. SIMPAN SATU DIARISimpan satu diari makanan boleh berpengaruh besar dalam proses penurunan berat badan. Rekodkan dalam sehari, berapa kali anda makan dan berapa banyak, tahap kelaparan yang memerlukan anda makan, dan perasaan anda ketika makan. Diari makanan boleh membuatkan anda peka kepada keinginan makan anda. Setelah beberapa lama membuat catatan, perhati dan kenal pasti di mana anda boleh membuat atau perbaiki tabiat pemakanan anda kepada yang lebih sihat. Diari ini juga boleh membuatkan anda lebih fokus dan lebih komited terhadap pelan diet anda. Mulakan diari makanan anda dan rajin-rajinlah membuat catatan.


18. TUMPUKAN PERHATIAN UNTUK SIHAT, BUKAN KURUS!Ramai orang lebih berjaya dalam penurunan berat badan dalam jangka masa panjang apabila mereka menukar motif mereka daripada untuk kurus kepada untuk kekal sihat dan segar. Tukarlah fikiran anda untuk memikirkan dan memilih makanan apa yang boleh menyihatkan tubuh badan.


19. MEMASAK MAKANAN
Cara memasak paling baik untuk mengurangi jumlah kalori dalam makanan adalah merebus memanggang atau mengukus. Khusus untuk sayuran, anda boleh menumisnya dengan sedikit minyak(misalnya satu sudu minyak masak). Hindari minyak atau lemak haiwan.


20. MEMILIH HIDANGAN
Ketika memilih piring makanan , ambilah piring yang rata dan bukan piring cekung. Ambil sayuran dahulu untuk memenuhi piring, kemudian baru nasi dan yang terakhir, lauk dagingnya. Jika ingin tambah, hanya sayuran yang boleh anda ambil. Jangan lupa, makanlah di meja makan dan jangan di sembarang tempat apa lagi sambil menonton tv. Sebab, makin menarik program tv, semakin banyak makanan ringan yang anda habiskan!


21. BERJALAN JALAN SELEPAS MAKAN
Selain memberi peluang makanan untuk turun , kebiasaan berjalan-jalan sesudah makan akan membantu menghabiskan sebahagian kalori dari makanan itu. Setiap 25 langkah anda berjalan satu kalori akan diguna. Lebih-lebih lagi anda menaiki tangga. Tentu saja semua ini harus dilakukan dengan santai kerana perut anda baru saja terisi.


22. BERBELANJA
Khusus bagi kaum wanita, yang juga perlu diperhatikan adalah tabiat berbelanja dan memasak. Seelok-eloknya, tidak berbelanja semasa perut kosong. Rancanglah perbelanjaan sesuai dengan keperluan. Jika ingin membeli makanan, kunjungilah dahulu gerai buah dan sayuran. Gerai makanan segera harus anda kunjungi paling akhir sekali jika memang benar-benar memerlukannya.


23. GERAKKAN PUNGGUNG
Untuk mengempiskan perut , gerakan punggung yang ringan tetapi lama akan lebih efektif. Latihan dapat dilakukan dengan alat seperti untuk permainan hula hoop. Gerakan ini mungkin boleh disamakan dengan gerakan penari gelek, dangdut atau hula-hula yang memiliki perut lebih kecil dan cantik.


24. PENGGUNAAN GULA
Kurangkan pengambilan gula kerana setiap satu sudu gula mengandungi 32 kilokalori.


25. Beberapa aktiviti fizikal yang mudah untuk langsing:-

- Jalan cepat. Gunalah kasut yang cukup selesa dipakai agar kaki tidak melecet dan sihat
- Gunakan tangga untuk naik ke tingkat atas. Jika terlalu tinggi, naik tangga untuk beberapa 
tingkat, kemudian sambunglah denagan menaiki lif
- Renang adalah latihan menyeluruh. Berenang dengan laju dengan nafas yang dalam
- Bersenam atau peregangan, sangat baik bagi otot-otot dan sendi-sendi yang kaku. Melenturkan otot dapat melancarkan peredaran darah
- Tunggang basikal dan kayuh perlahan-lahan tetapi dalam tempoh yang lama. Ini dapat mencantik dan merampingkan peha.



PETUA UNTUK KURUS DAN LANGSINGBerat yang Berlebihan

Dibawah ini ada beberapa cara untuk menurunkannya.

26. Jika anda mengalami berat badan yang berlebihan, air limau nipis yang anda minum boleh menurunkan berat badan anda.

Caranya: Sediakan dua biji limau nipis atau limau kasturi setiap hari, setelah itu perah airnya ke dalam gelas yang berisi dengan air sejuk, masukkan ke dalam peti sejuk. Setelah itu bolehlah dijadikan air minuman setiap kali selepas anda makan tengahari dan makan malam. Cara ini boleh diikuti dengan senaman ringan. Amalkanlah meminumnya selama sebulan, berat badan anda akan beransur turun.


27. Ambil 3 sudu besar serbuk teh cina dan rendam dalam air. Tapis dan campurkan dengan air perahan limau nipis. Amalkan selalu meminumnya 2 kali sehari iaitu sebelum sarapan dan sebelum tidur.


28. Jika anda mengalami masalah berat badan, air asam jawa baik dijadikan minuman harian. Air asam jawa akan mengurangkan kadar lemak dalam badan anda. Caranya: Ambil sebuku asam jawa, ramas ke dalam air sebanyak segelas. Masukkan ke dalam peti sejuk, anda jadikan minuman, selepas anda makan tengahari atau makan malam. Amalkan setiap hari, anda akan dapati tubuh anda akan bertambah segar dan langsing.


29. Nak Turunkan Berat BadanSelepas makan amalkan meminum Teh Hijau atau Teh Cina tambah dengan serbuk Kayu Manis dan Madu


30. Badan Langsing Selepas BersalinUntuk mengelakkan badan menjadi gemuk selepas bersalin, cuba petua berikut:-

Ambil 5 halia bara ( Halia Cina )
10 biji lada hitam
30 ekor ikan bilis.

Tumbuk kesemua sehingga lumat. Perahkan air Limau Nipis. Dan makanlah bersama nasi panas waktu pagi dan malam, setiap hari sewaktu dalam pantang.


31. Mengurangkan BuncitBagi lelaki yang mengalami masalah perut buncit, anda boleh mencuba petua ini iaitu ambil sedikit kapur makan dan sebiji limau purut yang telah di perah jusnya.kapur dan limau tadi dicampur dan digaul hingga sebati. Amalkan sapu disekeliling perut sebelum masuk tidur biarkan kering sehingga pagi.


32. Mengempiskan PerutPetua yang mudah dan kos yang murah. Anda perlu mengambil limau nipis yang telah dicampur dengan teh tanpa gula untuk tiap-tiap hari kemudian diminum. Amalkan meminum air ini dan insyaallah perut anda yang buncit akan menjadi kempis. Petua ini untuk orang yang tiada mengidap sebarang penyakit.


33. Kempiskan Perut AndaNak kempiskan perut senang aje, ambil air limau nipis dan campur dengan kapur sirih. Lumurkan atau sapu dekat perut, amalkan setiap malam. Insyaallah perut anda akan lebih menarik. 


<3 sorie la aa. bukan i yg tulis ney semua.i just copy paste jaa. sbb hasrat i nak kuruskan . :D i sdh terlampau gumuk ba . huhu .. sooo sesiapa yg ingin kurus kan badan .ikut la cara2 ini yea. :) and wish me luck :P thnx

Tuesday, 21 June 2011

sekian lama tidak mengUPDATE blog :) campur campur ;)

hai hai .bbyuse kembali semula untuk KONGSI ceritanya . Firslty ..ASSALMUALAKUM.. jawab SALAM yang ak beri tuh . BEDOSA nda dijawab :)
hmp .ak belum lagi mahu KONGSI pasal hall ak sma c fiq. nanti2 ja la ak share aa.. tp..mesti juga ada tulis pasal dea ney .hhi ~! ( nda bley lari dari dea ba)  :P
life ak ..ak rasa semakin IMPROVE . yalaa.ak ada niaga ak sendri .
ak nda kesah org pandang ak apa .
PEMALAS  ka .. PEREMPUAN yang TIADA MASA DEPAN ka.. I DONT CARE ~! .
MAKSICK2 PAKCIK2 di luar sana ... anggap la ak apa2 aa. . we wait and see it .
sebab ak mw jadi diri ak sendiri . hasil titik peluh mumy ak laa.. ak masih hidup smapai sekarang..
now mumy ak sakit. so ak lah yang teruskan perniagaan nnya. jual susu kacang :) otherwise.ak ada juga jual yg kasih cantik mata tuh .ehem apa lg.. CONTACT LENS laa.. :) alhamdulilah .. dengn izin tuhan .DEA tambahkan lagi rezeki ku .:) syukurr..

kena2 lagi mw bulan PUASA sudah . ak happy sebab mw berniaga ... tapii ..when .my mumy told me lastnite.
mumy tea dapat bantu ak bejuall .sebab .1st of AUGUST mumy kena masuk wad jantung :(.for preparation oprete on september .
soo teda la yang akan bantu ak .dan ak rasa lg laaa sedih .bila we are not SAHUR together. i cant imagine it :( sabar sejala..i thought i want to find more money . cuz if mcm ney .memang susah la....
nda la ak twu mw buat mcm mna. ak kena sabar .pray to allah . tawakal  seja la. :)
okey .

,..soo noow...
i talking about .c fiq :D
hri tuh bby told me. ..
"pemarah dea juga "
"penjeles dea juga"
perajuk dea juga "
"kuat begaya dea juga "
haha~!! last dea kstwu ak .JANGAN BOROS ~!
jgn tlmpau kuat SHOPPING :(
huhuu .sedih nya ak . betull la.. ak memg kuat bebelanja .apa ak mw, ak beli..ap ak rasa ngam untuk ak ..ak beli .haa.
apa ak mw mkn d rmh. ak bli ...:D
smpaii mother ak cakp .
ak ney mcm org tua2 ja..
malar kasih kluar duilt klw membli brg..
yalaaa.. ak kn ada niaga daa. ndakan mw mother yg kluar duit bli brg dapur kan?
hhe..
kaka blnja dapur sebulan skali.cukuppunya..
abg ak ? dea kan study ... :)
sooo ..ak sma cece ak la yg bertggujwb bli brg dapur..
hhiii~!!!
thenn ... now i relly miss her badly .seypa ? c zura la.. seypa lg. jrg da kmi contack.semenjak c fiq ada kat sini .:(
twu la....dea busy stp .. rinduu pla.
last nite dea ada txt ak .. then ak nagis pla baca txt ea.ta twu kenpa :(
harap2 this satruday nakkk round the world with all my pies :) haha~!


end of storys ... mountain dew waiting me :)

Wednesday, 1 June 2011

sekian lama tidak berjumpa :)

asslamualaikum .. hhi ~!
aku rasa sudah kelambatan ak menceritakan tentang perasaan ak yang sangat gembira apabila bertemu dengan cinta ku . ( SUMPAH GELI AK BERJIWANG ) hha ~!
okey . ak sdh mw start cerita ney . hhi .~!
ehemm ..
first . 20 MAY 2011 .. jam 11 lebih  ak gerak dari rumah p KK ambil c ABANG sayang ney .. hha .
kira2 jam 12,lebih gtu ak smpai kk . then c fiq cakap dia sudh smpai termianl enanam . nda lamaaa  . ak p la tgg u dia di wawasan plaza di KFC snaa. sebab i sdh kelaparan ..dri mlm ak teda mkn .hhi ~! lgpun sna ja tempt pling stategik untuk mennguu . :)
then jam 1 gtu c bby pun smpai la d kk .dan ak sgt la excited baa. hha .lama bbaaa kami nda jmpa..skali jmpa..waw..
macam ak jmpa artis pula .dgn beg nya yg besar.. bawa sk8 nya lg.. ( hensem doe ) .haHH~! tp nasibbb baik laa .ak dapat control diri ak . hha~!  nda juga la ak triak2 peluk2 cium2  sma dia.. hha. nonono ..gilaaa eh ..
then .. ak memng sdh sedia belikan dia airr.. tkut dia kepenatan baa.
sudah rehat2 japp crita2 pasalll cincin nya hilng time d tndas terminall :( .. ak pun ckap laaa .. p mkn nasi ayam . hhi . soo kmi p laa mkn nasii ayamm d sana api2 .. hhi ..
sudh tu .. ak pun mcm mls kan mw jln2 .. teda jga bnda mw d buat , d bli , c fiq pun ak rasa memng dia penat..
sooo jawapnnya balik la kami . :)
otw balik .byk juga la kmi crita2 juga ..
then got surprise from hiimm . hha~!
NEW RING laa ~! euwww... hhhaa . adakaaa bg tiime tuu .sott
then got cookie monster & elmo shirt . just me and him got oke .hha .either i dont know la. hha~!
smpai ja papar.. kmi berpisahh .. hhii . i balik rmh i laa.
dia balik rmh dia laa.. hhi
sudha tu .. dekt rmh bru c fiq call ..ckp telur penyu ..telupa ambil ..hhuuu
hujan lg time tu.
mum ta bg gna kreta.
thenn ..tggu dia laa.. p ambil d kdai 6 pntu .. hhi ..
tgguu pnya tggu dgn hujan lebt. i sgt ta sbr mw rebuss tuu telur penyu ..nyum nyum ;)
21 MAY  hari sabtu ..
kami p kendri adie g-ha .cukur jambul .. hhe.. dia pun ikut.. best la juga.ada zura jga kan :)
mcm bapa2 pla c fiq  berkopiah .. ta penh before ney tgk diia mcm tu

hhi ..
22 may 2011 . apa i buat ? time tu birthday i . hha~! and i do nothing .just at home.. hhii ..
p servay jaln2 sma keluarga..
then plg rmh. hha~!
23 may 2011 . i p kk lg sma c fiq.
hah ~! ambill c berry .. bestie c fiq ;)
kmi p kk dlm jam 10 gtu . then jaln2 d cp . teda buat apa2 round2 mcm org gilaa. mw tgk wyg .semua nya melepass yg best...soapa lg..
LETS DO THE ROCK THINGS ~!
ahahha~! karoeke laa..lawann suara seypa pling gempak ~! mcm nda pecah ja tmpt tu olh kami .hha~!
sotty ~!
dlm jam 2 gtu kmi otw p terminal enanam .. ambil c berry ;)
say haaaii la jga time jmpa c bery tu..ada jga la dia wish belated birtday . hha~!
terkejut. ingt kan sdh tda orng mw wish .. hha.lgpun ta pernh pla bertegur sapa dgn dia.. d fb lg laa. hha~!
soo after ja kmi ambil c berry . kmi plg. before plg jmpa satucewek ney .. nth la.. ak pun nda jga kenall .memng CUN la..kaalaa ak .hha~ kwn drg dsndakan .. hha~! sial ~! oups ..termaki :D
okey .
on 24 MAY 2011 ak rasa ak duk rumh jaa..teda kluar p man2 ..hhi..
in 25 MAY 2011 . ak ada p pasarr awall pg .. then jam 11 gtu ak p kluar pkan . lepaking with c fiq .. hha .dia p kk knun kasih kwn c berry ..then plg la dia  jmpa aku stay la kmi d KFC .hha ~!




stay2 smmpai ja m3 kot.. then my mum pick me  . plg la kmi .. hhi ..
26 MAY 2011 . mcm besa ak d tamu .. dia msh lg tdurr.. hhaa.
dan ak janji sma dia ..mw buatkan dia nasi ayam..so degn smgt jga la,ak p cari ayam kuning awal pg dpasar..cari labu sglaa..
hbis ja dri tamu .ak sdh la start msakk nasi ayam .
betapa penatnya ak time tu .hha .tp semgt juga la ak msk ..
fz time masak for org yg d cintaii . hha~! KUNUN ~!
lmbt lg ak siapp . smpai ja m 5 lbh bru ak jln dri rumh .hha ~!
kami stay2 d dapur ayah kopitiam sma pacik nya c mijie dan kwnnya c berry ;) smbil makn satay ;)
jam 7 kena kol olh mmy ..bru ak plg. wahh . bergaya btul ak ..hha ~! balik mlm .. !
then ak bg la nasii ayam tu sma c abg ,, hmm . ntah la apa dia rasa kan ..
mcm teda perasaan ja dia tuh .hha~!
ak pun nda twu la sdp ka nda..
ak pun teda ampit mkn .
sbb mlm nya sdh ak kenyg..
esk nya pla.. ak ndada slera mw srapan .. hah ~!
smpai ja rmh dri kk .
hbis sdh nasi ayam tuh .hha~!
mlm tu ak ingt birtday adiknya c wawa.. tp ak mcm confuse. sma ada 28 or 26 .
ak pun teda on9 guna computer.. blik2 gna hape..
tp seingt ak meng la 26 . tp ak ney pun mcm orng gila
mna sibuk tlg2 d kwinan .
pkiran ak ada orng yg sibuk mengacaww.
dan 27 MAY 2011 ..hari kepulangn c abg afiq plg ke sandakn ;)
dgn sedih ak ney p la hntr dia juga .before tu ak p beli ambuyat .sebb dia ada ksitwu . umie dia pesan minta blikan ambuyat ..
ak p la bli time menggu dia ney .lambat betul besiap ..eish ~!
okey done ak beli ambuyat . smpai sdh drg .so kmi pun jln la p kk ..
hhe ~!
dlm perjlnn tuh .sdh gila ii oke ! punya la skijap dia d ppar. hhu
apa bley buat juga kan .
bkn kehendaknnya ..
nda pa laaa
sabarrja ..mest ada hikmahynya ney .hhi
before drg p terminal enanam
kmi p tgk wyg ..
KUNGFU PANDA 2 .:)
before kmi tggu crita mula ..kmi p stay2 la minum .. ambil gmbr . hha~!



hbis ja critanyaa.. kira mw plg la
rupany2 c berry d 1 b lg. hha .ney kali laa.
lmbt la c fiq drg plg
ndalma.. ada jga la drg c berry ney ..
dan ak ... plg la jga ..tp plg p ppr . hha~!
time ak plg.
hape ak da habiss betry .. hhuh
so bila ak smpai rmh.ak buka hape..
jam 6 c fiq drg jaln ..
nahh .tu la.. awal2 lgak sdh ckp .plg la awal jgn lg jln2 . drg nda mwwu...
nah ..kan nda psl2 jam 1 lbh pg bru smpaii .
ak ney pkir jga org tua drg.  t mara plg.. ak nda mw..
pkir keselamatan drg . baik plg time terng2 dri gelap2 kan .
tp bersyukur la ak .drg smpai selamat juga . hhi ~!
nahh .. begtu la cerita kami semasa kami berjumpa .. hhi .
terubat la jga rndu ak sma dia..
tp blm sepenuhnya .hha~!
nahh .ney ada pictre kmi .tp nda la sehabat mcm maya karin dan remy ishak time berlakon dalam crita CUN :D



and i know .. u ol mest rasa cute kan kami ?? hha ..jgn jeles oke ~! :P
(prasan )